Medical Service Management Analysis in the Specialist Medical Centre
DOI:
https://doi.org/10.30649/htlj.v5i2.44Keywords:
Management, Medical Services, Medical RecordsAbstract
Healthcare services, as frontline services, have an essential role in creating a healthy society. Indeed, the community will choose qualified health services for treatment. Hence, the services need to improve the existing management to provide the best quality. The regulation concerning medical service standards is under the Republic of Indonesia's Minister of Health No. 1438 of 2011. The type of research in this article is normative research, using a statutory and conceptual approach analyzed and presented descriptively. As a health service provider facility, the specialist medical center must provide standarized services and have good management. The problem is in the service system's poor management. The specialist medical center must provide effective, safe, quality, and non-discriminatory services by prioritizing patients' interests under professional standards, services, and operational procedures to accelerate service and provide service satisfaction.
Downloads
References
Atmanti. H. D. and Naylah. M., The Efficiency of Health Care System in Indonesia, Humanities & Social Sciences Reviews. 2019: 7(6): 44–651. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.7.
Departemen Kesehatan RI. 2006. Pedoman Penyelenggaraan dan Prosedur Rekam Medis Rumah Sakit di Indonesia. Jakarta: Direktorat Jenderal Bina Pelayanan Medik.
EK, Astuti. (2009) Transaksi Terapeutik Dalam Upaya Pelayanan Medis di Rumah Sakit. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Hermanto, Dadang. (2010). Pengaruh Persepsi Mutu Pelayanan Kebidanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Kebidanan di RSUD Dr. H. Soemarno Sosroatmodjo Bulungan Kalimantan Timur. [Tesis]. Semarang (ID): FKM Universitas Diponegoro.
Hermanto, Dadang. (2010). Pengaruh Persepsi Mutu Pelayanan Kebidanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Kebidanan di RSUD Dr. H. Soemarno Sosroatmodjo Bulungan Kalimantan Timur. [Tesis]. Semarang (ID): FKM Universitas Diponegoro.
Imbar, Radiant Victor, Yulius Kurniawan, Perancangan Sistem Informasi Pelayanan Medis Rawat Jalan Poliklinik Kebidanan dan Kandungan Pada RSUD Kota Batam. Jurnal Sistem Informasi. Maret 2012: 7(1): 53-67.
Indra, Ari P dan Hari S. (2013). Pengaruh Fasilitas dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas, Melalui Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening pada Star Clean Car Wash Semarang. Diponegoro Journal of Social And Politic. 2013: 1-12.
Komalawati, Veronica. (2002). Peranan Informed Consent Dalam Transaksi Terapeutik (Persetujuan Dalam Hubungan Dokter dan Pasien). Bandung: Citra Aditya Bakti
Lumenta. (1989). B. Pasien, Citra, Peran dan Perilaku: Tinjuan Fenomena Sosial. Yogyakarta: Kanisius. 1989.
Mannas, Yussi A. (2018). Hubungan Hukum Dokter dan Pasien Serta Tanggung Jawab Dokter Dalam Penyelenggaraan Pelayanan Kesehatan. Jurnal Cita Hukum. 2018: 6(1): 166.
Mannas.Y.A., Hubungan Hukum Dokter dan Pasien Serta Tanggung Jawab Dokter Dalam Penyelenggaraan Pelayanan Kesehatan (Legal Relations Between Doctors and Patients and The Accountability of Doctors in Organizing Health Services). Jurnal Cita Hukum (Indonesian Law Journal) FSH UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. 2018: 6 (1): 163-182. http://doi: 10.15408/jch.v6i1.8274.163.
Nasution, BJ. (2005). Hukum Kesehatan Pertanggungawaban Dokter. Jakarta: Rineka Cipta.
Nursalim, Mukhammad. (2020). “Standar Upaya Kesehatan”, https://www.academia.edu, diakses pada 18 November 2021.
Prasetyo, I Ketut Agus. “Telemedicine Sebagai Alternatif Konsultasi Medis di Masa Pandemi Covid-19”, https://www.merdeka.com/sehat/telemedicine-sebagai-alternatif-konsultasi-medis-di-masa-pandemi-covid-19.html, diakses pada 18 Desember 2020.
Purnaresa Yuliartanto, Adian Fatchur Rochim, Ike Pertiwi Windasari., Pengembangan Sistem Informasi Rekam Medis Berbasis Web Untuk Dinas Kesehatan Grobogan. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer. 2014: 2(3): 203-207.
Triaji, Yanuar Wisnu, Rinta Kridalukmana, Eko Didik Widianto., Pembuatan Sistem Informasi Manajemen Klinik Dengan Rekam Medis: Studi Kasus di Klinik Kebon Arum Boyolali. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer. 2017: 5(1): 15-22.
Yustiawan ,Tito. (2013). Manajemen Klinik Dalam Persiapan Kerjasama Dengan BPJS Kesehatan. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia. Juli-Agustus 2013: 1(3): 210.
Yustiawan, Tito. (2013). Manajemen Klinik Dalam Persiapan Kerjasama Dengan BPJS Kesehatan. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia. Juli-Agustus 2013: 1(3): 208.
Yustiawan, Tito. Manajemen Klinik Dalam Persiapan Kerjasama Dengan BPJS Kesehatan. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia. Juli-Agustus 2013: 1(3): 214.
Yustiawan, Tito. Manajemen Klinik Dalam Persiapan Kerjasama Dengan BPJS Kesehatan. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia. Juli-Agustus 2013: 1(3): 214.
Zamroni, M. (2022). Hukum Kesehatan: Tanggung Gugat Dokter dan Rumah Sakit Dalam Praktik Pelayanan Medis, Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Internet
https://id.wikipedia.org/wiki/Dokter
https://eprints.uny.ac.id/16917/2/Skripsi%20Full-Lampiran.pdf, diakses pada 18 Oktober 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hang Tuah Law Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.












